Sterke Helden; the beginning of the end

Hallo lieve blog lezers,

Bij deze wil ik u feliciteren, u heeft het tot (nu al bijna) het einde van onze reis met ons uitgehouden. En ook al is dit de eerste blog die u van ons leest, wij vinden het echt super gaaf dat jullie zo met ons hebben mee geleefd de afgelopen tijd.

Na dit gezegd te hebben volgt hier het verslag van de laatste dag die wij als Sterke Helden in Oekraïne hebben meegemaakt. Vanochtend begon onze dag weer goed met een lekker ontbijt in het D.C.. Inclusief worstjes en gekookte eieren en exclusief Suus en Jesse, die al om kwart over 7 richting de plaatselijke markt gingen om inkopen te doen (bikkels). Het koolhydraat rijke maal moest ons voorbereiden op de intensieve dag die ons te wachten stond. Vandaag was echt de allerlaatste dag dat we konden klussen bij het huis van Josi en Klarika, en alle dingen die wel "tot morgen konden wachten" (zoals Jos gisteren beschreef) moesten nu af. Dus gewapend met verf, kasten, schoppen, bloemetjes, linoleum en onze goede moed gingen we op weg.
Gelukkig heeft God onze gebeden verhoord en ging alles zeer voorspoedig. De pomp die verkeerd om stond was binnen no time omgedraaid, de vloer door een paar zeer stoere en knappe meiden geverfd (met de verkeerde verf, maar dat vertellen we er natuurlijk niet bij ;-)) en onze stoere en knappe mannen tilden in zijn geheel een nieuwe kast het huis in (welke wij voor een zeeeer schappelijk prijsje konden overnemen, ahum).

Uiteindelijk hebben wij als heldenteam de volgende klussen kunnen klaren:
Een enorme omgevallen boom + ingestort kippenhok opgeruimd en bijbehorend huis gestuct, geverfd en gelakt. In het huis van J&K zijn de muren geverfd, deuren en kozijnen gelakt, vloer geverfd en linoleum gelegd, moestuin en bloemperkjes aangelegd, nieuwe lampen, kasten, zaden, kookplaatje, voedsel pakket en bijbel gekocht, en er komt over een tijdje nog een plaatselijke man om een nieuw raam te plaatsen. Met gepaste bescheidenheid kunnen we dus wel stellen dat wij échte STERKE HELDEN zijn, en dit alles door de kracht en tot eer van onze God!

Aan het einde van de middag gingen we de koperhappers ophalen van het kinderkamp. We merkten toen dat we na 10 dagen Oekraïne al flink ingeburgerd zijn. Hoewel we hadden afgesproken dat we om half 6 bij het kamp zouden zijn, vertrokken weer pas om kwart voor 6 met de bus (en waren we dus drie kwartier te laat). Gelukkig mochten we alsnog aanschuiven voor het eten.
Na een paar uur spelen en klieren met de kinderen en een mooi kampvuur was het voor de koperhappers tijd om afscheid te nemen. Er was veel emotie zowel bij de happers als de kinderen en het was heel mooi om te zien hoe sterk hun band al was na 5 dagen. De gedachte dat de Kids van het kamp morgen weer naar hun barre leef omstandigheden terug gaan, terwijl wij in het vliegtuig naar het luxe Nederland gaan is naar. Gelukkig hebben de koperhappers hen een geweldige week gegeven! We zijn trots op jullie!

Nu zitten we voor de laatste avond in het D.C.. Het was een geweldige tijd hier in de Oek en we hebben Gods aanwezigheid en zegen echt ervaren. We zijn heel erg dankbaar dat we God op deze manier konden dienen!

Morgen moeten we om 6 uur onderweg zijn. We hopen om 13:50 (Nederlandse tijd) te landen op Eindhoven airport. Als u was benaderd om ons op te halen en dit toevallig leest: het is handig om rond deze tijd er te zijn (anders heeft u ook een mail gehad over hoe en wat).

Gelukkig voor u is mijn blog (en die van mijn collega Ingrid) niet de laatste. Morgen komt er nog een mooi verhaal van Joël en Nicky. Voor nu wens ik u nog een hele fijne avond, alvast een fijn weekend en we hopen u snel in levende lijven onze verhalen te kunnen vertellen.

Liefs en viszlát, namens de Sterke Helden,
Roos

Wist u dat:

- je met de woorden igen (ja) en jo (goed) prima een gesprek kan voeren?
- de eigenaresse van ons klushuis het liefst zelf alles verft wat los en vast zit?
- de totale prijs voor de bus + chauffeur voor 10 dagen in de Oek gelijk is aan de prijs voor bus + chauffeur voor 1 dag in Nederland?
- Joël pas weet wat hij mist als ze er niet meer is?
- de Koperhappers en Sterke Helden samen altijd beter blijven dan apart?

1. Heleen:
    man man man...
    wat een werk hebben jullie daar verzet, respect voor jullie, echte helden!!
    ik wens jullie een hele gezellige laatste avond met elkaar, slaap lekker straks en voor morgen een hele goede reis!!
    liefs uit Rozenburg x
  2. Sjaak & Janneke:
    Jó napot!
    Het zit er al weer op... Gaaf om jullie verhalen te kunnen volgen, ben benieuwd wat er na de reis nog meer komt. Goede reis terug morgen, hoop dat jullie vlot langs de grens komen en een goede vlucht hebben! En dan weer acclimatiseren in ons gestructureerde en georganiseerde land...
    Groetjes,
    Sjaak & Janneke
  3. Ouders van Ingrid---en Ies:
    20 juli 2013
    Lieve Koperhappers en sterke Helden (de meeste van jullie kennen ons niet) toch willen wij jullie zo noemen.
    We hebben met liefde meegeleefd en genoten van de verslagen. Al is het afscheid nemen moeilijk, eens komt de dag
    van nooit meer tranen nooit meer afscheid
    Want wij zullen met HEM leven.Al wat jullie mochten doen in ZIJN naam zal vrucht dragen .een behouden thuiskomst
    we zien er naar uit !!! Een warme hartelijke groet uit Rotterdam
  4. Peter:
    20 juli 2013
    Goede reis. Helden hier hebben tenten opgebouwd voor een deel van jullie en we zien naar jullie uit! Complimenten voor jullie allemaal en Gods zegen!
  5. Marianne:
    20 juli 2013
    Wat zijn jullie goed bezig geweest en wat hebben jullie veel gedaan. Een hele goede reis naar het zonnige Nederland♥
  6. Daphne de Vries:
    20 juli 2013
    Weer een leuk verhaal Roos! Een goed reis toegewenst!!! Ookal zitten jullie nu waarschijnlijk al in het viegtuig haha. Zo gaaf dat jullie iets konden betekenen voor de mensen daar, dat geeft vast een goed gevoel. Ik ben trots op de Meerpaal!
    xxx Daphne
  7. Harmien:
    20 juli 2013
    Ik vind jullie stoer,gaaf en dapper voor wat jullie allemaal gedaan hebben! Samen waren jullie sterk! Wat een ervaring,dat zullen jullie vast nooit meer vergeten!
    Goede reis en veilig thuis!
    Groeten Arie en Harmien