Dag 4. Mozsdok, oftewel badkamer

12 juli 2013

Beste knulletjes, mannen, vrouwen, meisjes en overig gestuig.

Daar zijn we weer met ons dagelijks journaal.
Vandaag hadden we een druk programma voor de boeg. Zoals elke dag ontbijten we op de schappelijke tijd half 9. Nadat onze buikjes verzadigd waren en we een lekker kopje koffie op hadden, hadden we genoeg kracht om de schoolbus in te stappen. We gingen in 3 groepen uiteen om huizen van pleeggezinnen te bezoeken, deze huizen zijn opgericht en worden gesponsord door stichting Samuël en stichting De Regenboog. Hier hebben we veel lieve kinderen,  katjes, konijnen, vliegende kippen, varkens en kalkoenen ontmoet. Alle gekheid op een stokje, de gezinnen bestaan uit zo'n 14 personen ( inclusief 6 tot 8 pleegkinderen) Deze mensen voorzien zichzelf van alle eerste levensmiddelen en hebben het naar Nederlandse begrippen niet ruim. Alle 3 de gezinnen zijn extreem liefdevol, gastvrij en vol passie (ow yeah). Dit is iets wat een diepe indruk maakt en zeker voor wat denkstof zorgt. Nadat we door diepe dalen zijn gegaan en nadat we een slalomparcour om de grote gaten in de weg hebben gereden kwamen we weer veilig aan in het diaconaal centrum. Hier konden we genieten van heerlijke pruimen die we van stichting Samuël hebben gekregen. De pruimen zijn langs de weg gekocht bij een man die hier zijn inkomen mee verdient.

'S middags begonnen we met pannenkoeken met daarin citroen smeersel of jam en hieroverheen konden we vloeibare chocola schenken. Nadat we heel even konden uitrusten konden we gelijk door naar de reformatorische kerk hier in de buurt om de lokale jeugd te ontmoeten.
Toen wij aankwamen hebben ze een hele show voor ons gehouden van popmuziek tot gegil en van volksdans tot de kabouter plop dans. Heel leuk om hun cultuur zo te zien. Daarna mochten wij onze zangkunsten in de strijd gooien.
Ook op deze dansvloer weerklonk de strijdkreed 'wij van de meerpaal OEWAAH'. Na wat bange gezichtjes hadden wij de aandacht op ons gevestigd en hebben we wat leuke nummers gezongen.

Na ons mooie gezang was het tijd voor oliebollen en een danscursus polka. Dit was een mengeling van jumpen en huppelen. Om zo een andere jeugdgroep te ontmoeten is speciaal.
Wat ook speciaal was, was het vlees in de soep. Dit vlees kan gebruikt worden als stuiterbal. In nederland houden wij van aardappels met jus, in de Oekraïne geven ze de voorkeur aan jus met aardappel. Maar verder mogen we niet klagen over het eten hier. Tijdens dit avondmaal hebben we extreem nuttige woordjes geleerd van de lokale jeugd die was blijven eten. Denk hierbij aan woorden zoals: piramide, badkamer, kusjes en inschenken.

Al met al was dit wederom geen doorsnee dag. We willen alle mensen bedanken voor de leuke/lieve reacties, ze zorgen voor een mooi begin van de dag.

Zoals elk journaal sluiten ook wij af met het weerbericht. Vandaag was het wisselvallig weer met zo nu en dan een regenbuitje,  maar vooral veel zonnenstralen.
Morgen ziet de dag er stralend uit. LET OP, file kan ontstaan door gaten in de wegen.

Hier volgen de daily wistjedatjes.

* Kat smokkelen is helaas niet toegestaan, ookal mocht het van het gastgezin wel... Helaas Stephanie
* Ook in de Oekraïne is Bart onweerstaanbaar,  het eerste vrouwelijk schoon is al op facebook toegevoegd
* Ies is krank in seinen Kopf. Een vrije Duitse vertaling voor hoofdpijn
* Zondag klinkt het Wilhelmus uit 25 monden in de plaatselijke kerk
* De Meerpaal mag zondags gitaarspelen en zingen voor de gemeente
* We zijn nog steeds vrienden met de muggen
* Oekraïense mensen kunnen geen Nederlands praten
* Een schokdempersbedrijf zou goed lopen in Oekraïne
* Lotte en Daniël's trouwerij wordt gehouden in een schattige Oekraïense kerk
* In de Oekraïne is het gebruikelijk om eten wat op is, ook al zit je vol, ruim schoots bij te vullen
* Hete groene pepers eten en je mond vol proppen met 1 hele oliebol doen de mannelijke meerpalianen om de aandacht op zich te vestigen.
De oliebol werd galant door bart buiten uitgespuugd
* Check de nieuwe foto's op de site

Liefs en de groetjes aan jezelf. Köszönöm(Bedankt) en pussy (kus) van Stephanie en Jesse en natuurlijk de rest van de meerpaal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dick en Jeanine:
    12 juli 2013
    :) en wij maar wachten op een verslag :) , maar niet voor niets ..Gaande weg het lezen.. hadden we al een idee wie de schrijvers deze keer zouden kunnen zijn ... bedankt voor de mooie verhalen en ondanks alles het lachen , leuk dat jullie plaatselijke jongelui hebben ontmoet en bij de FTCH huizen zijn geweest. Om in de termen van Peter te blijven , hopen we dat de pruimen niet tot "'minimale problemen"" gaan lijden :) Fijne dag morgen .Liefs Dick en Jeanine en Pepijn
  2. Ger Mak:
    12 juli 2013
    Eigenlijk zou je nog eens met eigen ogen moeten zien wat het lot van die weeskinderen was geweest als ze in een staatskindertehuis terecht waren gekomen.
    Die kuilen in de weg kun je maar beter niet in het donker tegenkomen.
    Eet weer smakelijk morgen. Volgende week werken jullie het er wel weer af
  3. Ruud en Annelize:
    13 juli 2013
    Haha lachend dit verslag gelezen!
    idd we moesten even wachten...je moeder werd al ongeduldig hoor Jesse (we hadden fb contact tijdens het wachten) :-)
    Leuk dat jullie de plaatselijke jeugd hebben ontmoet en dmv muziek en dans met elkaar gecommuniceerd hebben!
    En leuk dat jullie vanmiddag even wifi hadden!
    Toen al kort verslagje gekregen en foto's van bezoek FTCH.
    DAt zal best indrukwekkend geweest zijn.
    Heerlijk dat jullie verder ook zo veel lol hebben!
    Enne..Bart..we hadden niet anders verwacht..is het gene Portugese of een gelderse dame in Spanje..dan nu weer een Oekraïnse toegevoegd op fb.
    Ik ga snel kijken wie het is ;-)

Slaap lekker en voor morgen weer een fijne, bijzondere en gezellige dag!!
    Liefs van ons
  4. Pieter en laura:
    13 juli 2013
    Bedankt voor de humoristische en romantische (wij lezen bruiloft Oekrainse schoonheden) kijk op de zaak. We kijken uit naar jullie polkaprestaties. Ies en Anne: beterschap. Groetjes Pieter en Laura
  5. Cobi:
    13 juli 2013
    Zeg Ies, je staat wel erg nadrukkelijk met je armen over elkaar. Wel laten wapperen die handen.
  6. Daphne de Vries:
    13 juli 2013
    Hé jongelui, onder jullie foto's staat: gemaakt in Los Angeles, California... Ja,ja, en ons maar doen geloven dat de Oekraiense bevolking geholpen wordt...Vallen jullie toch nog door de mand!
    Enne, ik blijf na dit stukje toch nog met een vraag zitten: waar blijft het verhaal over de mozsdok? :-)
    Leuk stukje weer, jullie zijn goed bezig!
  7. Peter:
    13 juli 2013
    Goedemorgen beste Oekrainegangers. Indrukwekkende dag achter de rug! Mooi om te lezen. Ies: beterschap!.
    Geniet van een mooie zonnige zaterdag.
    groeten
  8. Heleen:
    13 juli 2013
    Wow... Mooi verhaal hebben jullie er weer van gemaakt, helaas lezen of horen jullie mijn reactie niet bij het ontbijt, ook ik was ongeduldig en dacht dat het verslag gisteravond niet meer zou komen (sorry)
    Jullie hebben toffe dingen meegemaakt, jullie gevoel zal behoorlijk door elkaar geslingerd zijn, zo zie je de armoe en ellende van groot en klein en zo sta je te dansen en zingen..
    Voor vandaag wens ik jullie een mooie dag!
    Liefs uit Rozenburg xl

Wist je dat: ik jullie verhalen geweldig vind, en ik s'avonds om de 5 min kijk voor een nieuw verhaal.
    Wist je dat: Anne erg gemist word door Wilco.
  9. Marianne:
    13 juli 2013
    na de 2e regel had ik al hier is onze steef bij en toen kwam de Passie en dacht ik met Jesse en wat schets mijn verbazing:) ja hoor kus van Jesse en Stephanie, wat kennen we onze meerpaalders toch he:-). Leuk vooruitzicht voor de Fam Mast en v/d Hout. Echt leuk en toch ook indrukwekkend om jullie verslagen te lezen.
    Voor Ies en Anne beterschap en voor vandaag een hele fijne en gezegende dag toegewenst
    Liefs van ons allen.

En voor jullie ook een Pussy en Köszönöm voor jullie heerlijke verslag
  10. Pieter en laura:
    Hoi saneke, hoegaathet? Dikekus jonatan
  11. Piet en Marijka:
    13 juli 2013
    Fantastisch om jullie belevenissen te volgen. Mooi dat jullie gisteren een drietal kindertehuizen konden bezoeken en dat we via de foto's ons bekende mensen en kinderen herkennen in De Regenboog en Tiszabökény. Wij ervaren het altijd weer als een zegen om de huizen te bezoeken, de ouders te ontmoeten en de kinderen in en liefdevolle omgeving te zien opgroeien. Mooi om die ervaringen te kunnen delen!
    Verder een heel gezegende tijd gewenst in een, zoals ook jullie dat nu ervaren, toch wat andere cultuur en omgeving dan we hier gewend zijn.
  12. Bernd:
    Hey allemaal,
    leuk om te horen dat het goed gaat, en dat jullie het fijn hebben (ondanks de muggen nog steeds bevriend met jullie zijn;-)) ik hoor graag meer
    groetjes van de Broeders ( en wel rustig aan doen hé Bart ;-))
  13. Jaap en Wietske:
    13 juli 2013
    bijzonder "culianair anders" dan hier, die oekrainse maaltijden......
    wat een indrukken zo de jeugd van daar te zien en te ontmoeten. Is er nog iets communicatie in het engels mogelijk?
    groetjes Jaap Wietske en Elena
  14. Weia:
    13 juli 2013
    Goedemorgen en eet smakelijk van jullie zondagochtend ontbijt. Tof dat jullie in de kerkdienst gaan zingen en spelen. Wij zullen tijdens de dienst in Mssl zeker aan jullie en de mensen om jullie heen denken.
    Groet,
    Weia

PS, ik weet in elke taal het woord voor piramide, daar kun je toch niet om verlegen zitten!
  15. Jac. & Thea Verkuil:
    13 juli 2013
    Het was weer een feest jullie verslag te lezen!
    Mooi om ons volkslied in de kerk te zingen, wel 2 coupletten hé!
    We leven met jullie mee en genieten van de verhalen.

Wuif, Jac. & Thea
  16. Nico en Jolanda:
    Hallo geweldige Maassluizenaren,

heerlijk genieten van jullie dolle avonturen. Gezellige verhalen maken dat wij ons heel dicht bij jullie betrokken voelen.
    Hoop dat jullie harde schijfjes groot genoeg zijn om alle indrukken op te kunnen slaan.
    Ga zo door met jullie goede werk en deel uit van de liefde die wij ontvangen van onze Hemelse Vader. Geniet van en met elkaar en tot jullie volgende verslagen.
    Lieve groet,
    Nico en Jolanda Klaassen
  17. Daphne de Vries:
    14 juli 2013
    Gekkies! Jullie zingen heel wat af daar! Nuttige woorden, kun je altijd gebruiken als je verdwaald bent...
    Beterschap aan Ies!!