Over koeien en kuilen

13 juli 2013

Vandaag om 10.00 uur per bus vertrokken. Doel: het bekijken van een waterval. Nou moet je daar wel wat voor over hebben want die stromen niet voor het oprapen zoals ze dat hier zeggen.  Dus de bus in voor een rit van 2,5 uur. Op zich beter te verdragen dan die van gisteren doordat we op betere wegen reden. 'Betere' relatief te verstaan; dat wel natuurlijk want je hebt nog steeds het gevoel dat je organen na zo'n rit ineens op andere plaatsen zitten.

Onderweg valt je van alles op; Begraafplaatsen waar op ieder graf bloemen staan bijvoorbeeld. Je denkt: "wat attent dat het zo bijgehouden wordt!" maar dan blijken het kunstbloemen te zijn! Vrachtwagens die zo weggereden zijn uit een film van net na WOII en die het nog doen ook! Gezinnen op wagens die getrokken worden door paarden. Mannen die de complete inhoud van een schap uit de bouwmarkt op hun fiets vervoeren terwijl ze er zelf naast lopen en proberen de fiets in balans te houden. En dat allemaal op of net naast de weg. Naast de weg ook regelmatig oude en jongere mensen die hun groente en fruit proberen te verkopen. Verder heb je als chauffeur te maken met het ontwijken van de reeds besproken kuilen (waar mogelijk) en met automobilisten die het een sport vinden om je in te halen terwijl er een vrachtwagen tegemoet komt op de andere baan. Goed dat we gebeden hebben en een uitstekende chauffeur hebben!

Op de plek van bestemming aangekomen, na diverse kudden koeien te hebben ontweken, kregen we zoals steeds een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Spek werd geroosterd boven het vuur en het vet dat er afdroop moest je op je witte boterham smeren. Voor de echte bikkels was er nog de mogelijkheid om het spek zelf te eten...wij hebben daar maar voor bedankt. Daarbij een heerlijke salade, gehaktballen en schnitzels. Mooie waterval, goede sfeer, lekker eten, spelletjes in de bus om de tijd te doden, wat wil je nog meer? De gastvrijheid van de mensen van het diakonaal centrum is echt geweldig, we genieten er van.

Nu staan we op het punt te splitsen. Aan de ene kant goed want we popelen om de handen uit de mouwen te steken (ja, ook Ies, Ruud ;)) aan de andere kant niet fijn om elkaar te missen. Maar we mogen mee om de groep weg te brengen die naar Livia en Atilla gaat en woensdagavond kunnen we bij hen op bezoek.

Vanavond na het eten 'in de bergen' gezongen. Vonden we wel toepasselijk na deze dag door dalen en over bergen te hebben gereden. Het is ons gebed dat Gods glorie ook hier en nu meer gezien zal worden. Ons loflied draagt daar weer een klein stukje aan bij, net als al het werk dat hier al zoveel jaren trouw en met liefde wordt gedaan en waar wij een klein steentje aan mogen bijdragen.
Welterusten, namens iedereen, Ies

Wist u dat:
Het hier een uur later is maar toch stiekem weer niet?
Het 'Meerpalianen' zijn en niet 'Meerpaalders'?
Sommige mensen zoveel om zwerfhonden geven dat ze een koelbox met schnitzels en gehakt laten staan bij de waterval?
Het met Anne goed gaat en met Ies ook?
Het bordje 'Werk aan de weg' vermoedelijk niet moet worden opgevat als een aanduiding van werkzaamheden als zodanig maar eerder als een oproep om dit te eindelijk eens te gaan doen?
Het geluid van een waterval mij sterk doet denken aan het geluid van 19 Meerpalianen die aan het Weerwolven of Klaverjassen zijn (of discussiëren over welk lied zij zullen zingen in de kerkdienst, in welke taal en met hoeveel coupletten)?

1. Peter:
    13 juli 2013
    Geweldig geschreven, met veel plezier gelezen. Ons hart gaat naar jullie uit!
    Hier alles goed. Met onze kring gezellige afsluiting gehad: rondje gefietst, op de boerderij van de Fam. Van de kooy vertoeft, daarna lekker gegeten bij de Ruiten. Natuurlijk over al die Oekagangers gesproken. Peter en Anette
  2. Pieter en laura:
    13 juli 2013
    Cool! Fijn dat het goed gaat . Goede zondag.♥♥♥.
  3. Ruud en Annelize:
    14 juli 2013
    Net terug uit Ikazia, ( 10 baby's geboren vandaag!!!) nu nog snel even met veel plezier jullie verslag lezen.
    Een lekker relaxte dag gehad dus.
    Kan me voorstellen dat het jammer is om te gaan splitsen,maar ook fijn om de handen uit de mouwen te gaan steken!
    Wat super dat het met Anne goed gaat!

Morgenochtend in de kerk tijdens kindermoment gat ik het met de kinderen over de zegen van God hebben...ik blik met ze terug naar vorige week toen jullie de zegen mee kregen.
    En ik laat wat foto's van jullie zien en leg dan uit dat jullie de zegen als het ware ook weer door mogen geven in het verre Oekraïne.
    Dus zo zijn jullie morgenochtend toch nog een beetje bij ons in de dienst :-)

Jullie een fijne zondag morgen en succes op de nieuwe plek voor diegene die gaan verkassen!

En tot morgenavond op de lbog!

groetjes Ruud en Annelize
  4. Marianne:
    14 juli 2013
    Fijn om te lezen dat jullie veilig over decwegen worden geleid. En spannend die maaltijden telkens weer. Super dat het goed gaat met jullie meerpalianen en ook met Ies en Ingrid natuurlijk. Wens jullie een mooie bijzondere en gezegende zondag toe. Liefs vanuit Vlaardingen
  5. Ouders van Ingrid---en Ies:
    Goede morgen Meerpalen.
    Het is weer een mooi en gezellig verslag (ik had niet anders verwacht van Ies) wat fijn dat het weer goed gaat.
    Wat beleven jullie veel samen,Nu een dag van rust om nieuwe energie op te doen het splitsen zal even wennen zijn voor Ingrid Sem en Nicky zonder man vader en vriend in de buurt
    maar dat zal wel wennen.(grapje) wij wensen jullie veel werklust boven.al GODS zegen op al het werk Maar ook vreugde en blijdschap dankbaarheid.
    Een dikke kus voor onze kinderen kleinkinderen .
    jullie allen een warme groet uit Rotterdam SUCCES!!!!!!
  6. Ouders van Ingrid---en Ies:
    14 juli 2013
    DAG JOS ik. begrijp niet dat ik jou vergeet gedag te zeggen (SORRY)
  7. Dick en Jeanine:
    Ha iedereen
    Echt super leuk om jullie te kunnen volgen , vanmorgen in de kerk ook gemerkt dat velen met jullie meelezen en leven , heel erg gaaf . Jullie waren inderdaad ook nog aanwezig bij het kindermoment, dus voor de internetloze ouderen ook leuk om jullie te zien:) We zijn reuze benieuwd hoe jullie kerkdienst is geweest... en welke liederen zijn het geworden? We wensen jullie succes met het splitsen van de groep , hopen dat de kinderkampers ook een blog kunnen plaatsen , zo niet dan een papieren versie en later invoeren zou ik zeggen:) Lieve mensen het gaat jullie goed. De kinderen zongen vanmorgen de Heere zegent jou en hij beschermt jou .. dat wensen we jullie ook toe
    Liefs
  8. Nelleke en Gerard:
    14 juli 2013
    Goed dat jullie vanaf morgen de handen uit de mouwen gaan steken. Alleen maar vet spek eten, gaat natuurlijk niet goed. ;-)

Erg leuk iedere dag jullie verhalen te lezen.
    Heel veel zegen toegewenst de komende week.
  9. Harmien:
    14 juli 2013
    Hallo allemaal. Vanmorgen in het kindermoment stilgestaan bij jullie en zijn er enkele foto's getoond! Jong en oud leeft met jullie mee! De beschrijving van een busrit van 2 1/2 uur is zo levendig dat ik het a.h.w.meebeleef! Wat jullie zien, horen en ruiken is een zo 'n andere cultuur en dat lijkt me geweldig om mee te maken. Sterkte als jullie straks van elkaar worden gescheiden,het is gelukkig tijdelijk, maar ook dat zal weer nieuwe ervaringen opleveren! Zet hem op!
    We denken aan en bidden voor jullie! Groet Arie en Harmien
  10. Cobi:
    14 juli 2013
    Ik hoop dat het samenstellen van de "klusgroep" geen al te grote problemen heeft opgeleverd. Voor de "kampgroep" ben ik niet zo bang, maar in die klusgroep zit minstens 1 persoon die nog geen schroef van een spijker kan onderscheiden. CHP en SEH in de buurt mag ik hopen, Red.
  11. Dick en Jeanine:
    14 juli 2013
    Jammer trouwens dat je sommige berichten niet kunt "'liken"' :)
    En dames inkoop .. ben zo benieuwd naar de kindergezichtjes als jullie de rugzakjes kunnen geven...vast mooi om te zien
  12. Ruud en Annelize:
    Haha Jeanine,
    Ik dacht hetzelfde idd.
    Cobi...niet teveel zorgen over je zoon. misschien is hij veel handiger dan je denkt.
    Nou goede reis dalijk allemaal in de bus!
    Ik ga weer richting Ikazia, kijken hoeveel nieuwe wereld wonders we er vandaag bij krijgen
  13. Burt en Frits:
    14 juli 2013
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Knap hoor!!!!!!!
    Goede reis toegewenst.
    Burt en Frits
  14. Marja:
    Hey hoi allemaal,

Onze nicht uit Roemenië is vrijdag aangekomen. Onze kinderen hebben hier enorm naar uitgekeken en Johanna wordt dan ook totaal in beslag genomen door hen. Daardoor heb ik zowaar tijd (over) om al jullie schitterende verhalen te lezen. Errûg leuk om te lezen allemaal. Wat zou ik gráág zijn meegegaan met jullie. Niet omdat ik jus met aardappels zo lekker vind, ik graag ook polkales zou willen hebben, graag slalom rijd op de 'snel'wegen van de Oekraïne o.i.d., maar omdat ik i.d.d. mij graag nuttig zou willen maken en anderen, die het relatief arm hebben, zou willen helpen. Uit de verhalen lees ik dat julllie het goed hebben met elkaar; er is saamhorigheid! Hoop dat jullie elkaar niet teveel zullen missen nu jullie groep gesplitst is. En dat jullie nog veel fantastische momenten zullen meemaken de tijd die jullie resteert in de Oekraïne. Annelize haar praatje was ontroerend vanmorgen in de kerk. Hoop dat jullie Gods zegen mogen uitdelen, nadat jullie Zijn 'aai over jullie bol'/'knuffel' hebben ontvangen. Vorige week, maar iedere dag opnieuw. Want er zijn heel wat mensen die jullie Zijn zegen toebidden vanuit het nu zonovergoten Nederland.
    Is iedereen nog gezond? Of zijn er meer mensen krank in Kopf?
    Ciara vraagt zich trouwens af hoe je vriendschap sluit met muggen? Ze doet erg haar best, maar het lukt niet echt. Ze heeft het té druk met krabbelen.
    Goede tijd nog! Greetz,
  15. Oma en Opa Vonk:
    Lieve Annemarie,
    Maandag ben je jarig, alvast van harte gefeliciteerd. Zondag 21 juli hopen wij het met jou te vieren. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Het is leuk je verjaardag met zo'n grote groep te vieren.
    Heb je het naar je zin? Een goede tijd daar toegewenst.
    Een hartelijke groet voor jullie allen. Tot ziens.
  16. Jeantet:
    14 juli 2013
    Willen jullie ook eens een lekkere gebreide trui van jeantet. je mag me ook wel jeetje noemen. Sanneke je bent een knappe meid. ik ken je nog van die ene keer in Friesland. leuk hoor.
  17. Lida:
    Dag allemaal,
    Leuk om jullie via dit blog te volgen. Goed om te lezen wat jullie daar meemaken. ( en wij maar denken dat het hier slecht is met crisis en bezuinigingen)Veel succes en plezier!
    Wist je dat:
    Ies eigenlijk best handig is...
    Ik heel trots op hem ben..(uiteraard ook op Ingrid Nicky, Jos en Sem)
    Lieve groet Lida
  18. Daphne de Vries:
    14 juli 2013
    Weer een superleuk verhaal. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het vinden om op te splitsen. Veel succes daarmee en ik kijk uit naar de verhalen die komen!!!

xxx Daphne
  19. Joop, Annemieke en Joppe:
    Lieve Ruud en MArit, Suus en Joël,

Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Supertof dat jullie dit doen, we bidden voor jullie! Vandaag Joppe zijn feestje gevierd en nu Suus ben jij aan de beurt. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en alle goeds voor deze dag en je nieuwe levensjaar! Lieve groeten en een hug. JAJ
  20. Jeannette:
    14 juli 2013
    Hallo, ik ben Jeannette, ik ben 37 jaar en ik wil graag de groeten doen aan me vader en moeder! En ik doe Donald Duck na....

Geintje...leuk om jullie verhalen te lezen, zo te zien zitten de Oekraïners al in jullie hart, ik heb het idee dat dit nog een staartje gaat krijgen bij sommigen van jullie...succes en zegen komende week!