Even bijkomen...

11 juli 2013

Vandaag was vergeleken met gisteren een stuk minder intensieve dag. Naast dat het een stuk koeler was, was er tijd om de dag van gisteren op ons in te laten werken en onze ervaringen met elkaar te delen. We begonnen de dag met een lange busreis naar de stad Uzhgorod, de hoofdstad van de provincie Transkarpatie. Toen we daar aankwamen, kregen we een rondleiding door een botanische tuin, waar allerlei bijzondere bloemen en planten stonden, met nog exotischere namen, waarvan we alleen de Latijnse konden lezen. Vervolgens ging een deel van de groep een kasteel bekijken, en de rest ging de stad zelf in. Nadat we twee dagen veel zon hadden gehad, werd het nu iets bewolkter, met zelfs een beetje regen. Na het kasteel stapten we weer in de bus, op weg naar een recreatiemeer. Ook kregen we onze lunch, broodjes met salami, kaas, augurk en boter dat er hier net zo rijkelijk op wordt gesmeerd als mayonaise. Bij het meer sprongen de meesten gelijk het water in. Er was een groot vlot op het midden van een meer, waarop we onze gewoonte om veel spelletjes te doen voortzetten met een bal en veel gestoei. Helaas werd het weer iets minder, waardoor we met de groep weer een potje Weerwolven startten. Toen de wind opstak, en al het zand wegwoei, leek het ons verstandig om te vragen of de buschauffeur ons iets eerder op wilde halen. Onze intuïtie liet ons niet in de steek, want toen de laatste persoon de achterkant van zijn slipper in de bus had gezet, kwam de volledige inhoud van de wolken naar beneden. Dit zorgde voor een bizarre en verfrissende ervaring toen we in enkel onze zwemkleding het laatste stukje moesten rennen naar ons verblijf. Gelukkig kon iedereen lekker even douchen, en stond het eten ook weer klaar.

Zoals jullie hebben kunnen lezen was vandaag een stuk relaxter, wat veel weg had van een dagje Meerpaalkamp. We hebben weer genoeg energie om morgen de plaatselijke bevolking te ontmoeten.

We willen vandaag ook speciaal Bram en Els bedanken. Zonder hen en hun voorbereidingen hadden we deze reis niet kunnen maken.

Wist-je-datjes:
Gisteren kregen alle gezinnen waar we zijn geweest een voedselpakket van Stichting AK. Deze steun voor hen wordt mogelijk gemaakt door de sponsors van deze stichting. We hebben gezien hoe erg dit gewaardeerd wordt. Ontzettend bedankt hiervoor.

Louis en Trix zijn hier ook om ons te helpen. Voor sommigen zijn dit oude bekenden uit de kerk. Tegenwoordig wonen ze in Duitsland en gaan ze wel eens met Bram en Els mee naar de Oekraïne.

Op de momenten dat we geen programma hebben, zijn we vaak druk in de weer met Machiavelli, Toepen, boerenbridge, pesten, Weerwolven, Ligretto, klaverjassen, bokken schieten, hints en natuurlijk Ben ik een banaan?

Ieder nadeel heeft zijn voordeel: door de harde regen van vandaag, spelen alle muggen buiten verstoppertje.

Elke dag worden we vrolijk van jullie leuke reacties op de blog. Meestal bij het ontbijt worden deze voorgelezen aan de groep. Blijven reageren dus!

Morgen spreken we jullie weer, met waarschijnlijk weer veel bijzondere verhalen!

Groetjes,
Marit, Daniël en de rest van de groep

P.S. We hebben vandaag een aantal fotootjes toegevoegd. Deze zijn te vinden in het foto-album!

1. Heleen:
    Hallo lieve allemaal,
    Ik had al een paar keer op Facebook gekeken of er al bericht was van jullie en jahoor daar was het :)
    Super om te lezen wat jullie allemaal meemaken en dat het allemaal goed gaat, fijne avond, slaap lekker en tot morgen ;)
    Groetjes uit Rozenburg x
  2. Ger Mak:
    11 juli 2013
    Ja dat huis kan wel een opknapbeurtje gebruiken. Helaas zijn er daar veel te veel van die er zo uitzien.
    Fijn dat jullie deze mensen in praktische zin zo kunnen en bemoedigen. Ben trots op jullie!
  3. Myrthe:
    Leuuk!
    Trouwens ook leuke foto's!
    Nou san dat broodje met kaas en boter vond je waarschijnlijk niet te kanen. Haha. Echt heel leuk om te lezen en alles. Beter van die muggen. Sanneke is dat onze ligretto prongelijk? ;)
    Echt een tof stukje. Slaap lekker allemaal! En als jullie dit met het ontbijt voorlezen. Eetsmakelijk!! :)

Ps: Sanneke ik verveel me wel een beetje zonder jou thuis. haha.

kus Myrthe
  4. Ruud en Annelize:
    lieve allemaal,

Erg leuk om weer jullie belevenissen te lezen!
    Lekker voor jullie, even een relaxte dag.
    Jullie hebben het erg gezellig met elkaar, dat lezen we wel tussen de regels door.
    Maar we hadden ook niet anders verwacht met zo'n leuke club mensen!
    Slaap lekker straks en voor morgen weer een fijne dag!
    We zijn benieuwd naar jullie verdere verhalen en bidden dat jullie weer mensen tot een zegen mogen zijn!

Liefs vanaf de van 't Hoffdreef
  5. Peter:
    11 juli 2013
    Wat genieten we van jullie verhalen! Peter heeft tot tranen toe gelachen om de zogn. minimale problemen .
    Hoelaat is eigenlijk donker bij jullie?
    Groetjes, Peter en Anette
  6. Ruud en Annelize:
    11 juli 2013
    Hey broer (en de rest;-) zo te horen is het er erg mooi daar, fijn om te horen, Musical Verboden Toegang ging perfect, woensdagavond was echt super! maar dat vertel ik thuis allemaal wel....
    Nog veel plezier allemaal en tot volgende week zaterdag
    Groetjes Bernd en de andere Broeders (P.S. ik mis je Bart)
  7. Dick en Jeanine:
    11 juli 2013
    Wat een verrassing dat jullie er foto;s bij konden doen,
    Heel erg leuk om jullie te zien.
    Voor morgen alvast een mooie dag gewenst.
    Pepijn mist jullie, hij bidt elke avond trouw voor jullie allemaal
    Lieve groet D&J&P
  8. Marianne:
    11 juli 2013
    Heerlijk zo'n dagje om de indrukken van gisteren even op je in te laten werken en gelukkig aan spelletjes geen gebrek zelfs de muggen spelen mee :)). Maar geweldig om weer te lezen en ook leuk dat er nu foto's bij zitten krijg je er een beetje een beeld bij. Hoop dat jullie lekker slapen en weer voldoende energie opdoen voor morgen. Liefs van ons allen
    En we zien weer uit naar het volgende verslag ♥
  9. Ouders van Ingrid---en Ies:
    11 juli 2013
    Lieve kinderen en allen die bij jullie zijn.
    Wij vinden het geweldig dat jonge mensen (zeker in deze tijd)
    zich zo met liefde inzetten voor onze broers en zussen ver weg.
    Geniet van alles met elkaar, in fijne en emotionele momenten.
    Voor morgen een goede en fijne dag.
    We kijken uit naar de verdere verhalen.
    Liefs vanuit Rotterdam.
  10. Nelleke:
    Ha allemaal,
    Even een berichtje vanuit Oostenrijk, leuk om jullie via de blog te kunnen volgen, we vinden het geweldig dat jullie je zo inzetten voor onbekende mensen die het zoveel minder hebben dan dat wij gewend zijn.
    Wat zal het een bijzondere ervaring zijn om die totaal andere leefwereld van dichtbij mee te maken. Dat zullen jullie je vast altijd blijven herinneren. We hopen dat Anne niet teveel last van de pfeiffer heeft en dat ze ook haar handen lekker uit de mouwen kan steken.... Of steken de muggen dan terug:-)
    We wensen jullie allemaal een dienstbare tijd toe, die nog leuk is ook! Hartelijke groet, Leo en Nelleke
  11. André Houweling sr.:
    11 juli 2013
    Hallo vrienden (bekend en onbekend)leuk om elke dag dit verslag te lezen. Fijn dat het zo goed gaat we zitten met onze gedachten jaren terug in roemenië als we dit lezen.Ook hier is vandaag het weer een stuk minder. Nog goede dagen
    toegewenst.groetjes Opa en Oma Houweling.
  12. Pieter en laura:
    11 juli 2013
    Lieve mensen, fijn om nog even van jullie te horen. Wat goed dat jullie ook foto's kunnen plaatsen, dat maakt het beeld wat meer compleet. Ga daar vooral mee door :-). Vandaag dus een lekker dagje ontspanning gehad!

Van ons ook de hartelijke groeten voor Louis, Trix, Els en Bram. Fijne dag vandaag. Pieter en Laura
  13. Cobi:
    11 juli 2013
    Wat heerlijk voor jullie z'n dagje ontspanning na alle indrukken van gisteren. We genieten van jullie verhalen. Fijne avond en we kijken al uit naar jullie verslag morgenavond.
    Liefs Ruud en Cobi
  14. Sjaak & Janneke:
    Ha luitjes!
    Gaaf om jullie belevenissen te lezen, wat een bizar land is het hè? Ik heb begrepen dat jullie vrijdag naar drie FTCH's gaan. Hoop dat jullie een mooie dag hebben, jullie zullen vast hartelijk ontvangen worden bij de gezinnen.
    Ben benieuwd naar wat jullie verder nog beleven!
    O ja Ies, heb je al kunnen hardlopen? ;)

Groetjes,
    Sjaak & Janneke
  15. Ruud en Annelize:
    11 juli 2013
    p.s. er is wat fout gegaan met de namen erboven :-)
    1e bericht is van ons en de 2e van Bernd
  16. Joëlle:
    11 juli 2013
    Super tof dat jullie daar zijn en wat jullie allemaal doen! :) cool om dat vervolgens ook te kunnen lezen en foto's erbij te zien.
    Echt een mooie tijd toegewenst, maar dat zal vast goed komen naar wat ik tot nu toe heb gelezen.
    Veel zegen voor jullie allemaal daar en extra veel groetjes en liefs aan Jesse! Ik mis je wel hoor.. :(
  17. Jac. & Thea Verkuil:
    11 juli 2013
    Kijk, dat is heerlijk toch, ontspanning na inspanning!
    Leuke foto's!
    Bedankt weer en morgen een fijne dag.

Hart. groet, Jac. & Thea
  18. Ilona:
    12 juli 2013
    Leuk om jullie verhalen te lezen!! En dat jullie het zo naar je zin hebben! Eetsmakelijk ;) en een fijne dag vandaag!
  19. Rachelle Houweling:
    12 juli 2013
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen!! koester elk moment!
    Dikke kus voor Ies,Innit,Nicky,Jos en Sem
  20. Willemijn:
    12 juli 2013
    Mooie dingen jongens! De kracht van liefde is groot, dat blijkt maar weer. Enjoy! Dikke kus voor IesIngridJosSemNicky. Voor Nicky een extra want wij doen alles samen. Alleen nu even niet. Laterrrrrr
  21. Tineke M:
    Lieve allemaal,

het is zo leuk dat jullie alle belevenissen zo uitgebreid doorgeven! Wat een bijzondere mix tussen gezelligheid (kan niet missen met de Meerpaal:) en diepe armoede en ellende. Dat zal best wel eens lastig zijn.
    Ook voor morgen weer veel succes en zegen bij alles wat jullie doen. Doe de groeten aan Louis en Trix, leuk dat zij er ook zijn! Het ga jullie Goed! Tineke & Frans
  22. Gertjan en Petra:
    12 juli 2013
    Wat super gaaf om te lezen wat jullie allemaal meemaken!! Geniet er nog van ook al zijn er soms wat mindere momenten...
    Liefs,
    Gertjan, Petra, Christie, Veerle en Thijmen
  23. Daphne:
    12 juli 2013
    Leuk dat jullie even konden uitrusten. Morgen weer lekker aan de slag! Veel succes!
    Jaja, ik ben een echte stalker (of trouwe volger, wat je het ook noemen wil, ik ga elke dag reageren hahaha)

xxx Daphne
  24. Liesbeth:
    12 juli 2013
    Lieve allemaal, wat fijn om te lezen hoe goed jullie het hebben. Super dat Bram en Els zoveel voor jullie georganiseerd hebben. Geniet van al het goede, van elkaar en van wat jullie zelf mogen ontvangen van de mensen daar.
    Lieve groet, Han en Liesbeth
  25. Tjerk en Elja:
    Hallo lieve enthousiastelingen!!!

Wat heerlijk om een stukje mee te kunnen beleven en genieten. Naast de confronterende en schrijnende situaties die jullie ook zeker tegenkomen. Mooi om zo met elkaar weer wat van God liefde en gaven te kunnen geven aan anderen!
    Nicky bedankt voor je persoonlijke appies, leuk. Je bent een schat en we zitten hier ook alweer met smart op je te wachten ;)

Laterssss allemaal
  26. Weia:
    12 juli 2013
    Mooi om te lezen! Het zal een enerverende reis voor jullie zijn. Veel liefde voor elkaar en de mensen die jullie daar ontmoeten.
    Groet,
    Koert en Weia