De koperhappers ― Kinderkamp dag 1― Een glimlach, vrienden, aanbidding en mooie ogen

Dag trouwe bloglezers!

Met het geluid van Hongaarse opwekkingsliederen, gezongen door 35 gouden kinderstemmetjes, op de achtergrond, ben ik achter de computer van Livia&Attila gekropen om jullie (en onze mede Oekrainegangers in het diaconaalcentrum) op de hoogte te stellen van de belevenissen van afgelopen dag.

Want jawel, om half 10 vanmorgen kwam het moment waar, Stephanie, Ingrid, Nicky, Sem, Bart, Lotte, Annemarie, Anne, Ruben en Marit, in de maanden van voorbereiding toch wel een beetje op gewacht hadden. De bus vol met 35 kinderkopjes en vier leiding, kwam vanuit een Romakamp al krakend en puffend het terrein op rijden. De kinderen rolden de bus uit, vol spanning met wat komende week met zich mee zou brengen. Wat een mooie kinderen zijn het! Enorm felle en indringende (blauwe) ogen in een iets donkerder gezichtje, die je ondeugend en fel aan kunnen kijken. Ik hoop dat de schoonheid van deze kindjes op de foto's een beetje terug te zien is, maar anders moet je mij maar op mijn woorden geloven. Een beetje onwennig keken de kinderen naar ons, die gekke blanke Hollanders die geen Hongaars praten, en even zo keken wij terug. Toch was het ijs snel gebroken. De taal van glimlachen spreekt namelijk iedereen! En er is wat afgelachen vandaag! We kunnen elkaar totaal niet verstaan, de kinderen kletsen tegen ons in het Hongaars, wij kletsen net zo hard in het Nederlands terug, in combinatie met een grote glimlach van oor tot oor van beide partijen en wat handen en voetenwerk,snap je elkaar toch!

Naast lachen is zingen ook een universele taal. Toen ik vanmiddag met vier meisjes op de schommelbank zat en spontaan het eerste liedje dat ik me opkwam zong, 'Jezus houdt van alle kleine kinderen', vielen mijn vier bankzitsters mij meteen in het Hongaars bij! Ook de geimproviseerde naamkaartjes, hadden het ijs snel gebroken. in een touwtje aan onze nek, hing een kaartje met ieders naam erop, waardoor het makkelijk was om te wijzen naar jouw kaartje en vervolgens naar het kaartje van een kindje om zijn of haar naam te weten te komen.

Elke dag volgen de kinderen een strak programma. Wat bestaat uit 8uur smorgens opstaan en om half 10 naar bed. De dag vult zich verder met Bijbelverhalen, knutselen, spelen (heel veel spelen) in de grote tuin, zeskamp (waarvan wij de komende middagen zullen verzorgen), vier (!) maaltijden, zingen en savonds een film kijken. De kinderen zijn vanmiddag door de dokter nagekeken op besmettelijke ziektes en de inspectie komt langs om de verblijven te controleren. De kinderen varieren in een leeftijd van 6 tot 12 jaar en een paar van 14. We hebben het geluk dat de hoofdleiding van deze week een jaar in Nederland is geweest voor vrijwilligerswerk, waardoor ze redelijk goed Nederlands kan en voor ons dingen kan vertalen. Zij heeft het programma van de komende drie zomerkampen in haar eentje onder haar hoede, wat best een grote klus is! De wijze van voorbereiding (alles redelijk lastminute) struint een beetje met de Nederlandse drang tot controle. De liedjes worden ter plekke op de beamer erbij getypt en het knutselvoorbeeld wordt door ons even snel in elkaar gezet. maar ach, een beetje relaxed kan ook geen kwaad voor ons ;)

Mijn persoonlijk bijzonder momentje die ik zeker mee terug zal nemen naar Nederland en ook even met jullie wil delen, heeft zich vanmiddag al voorgedaan. Toen we allemaal keurig op stoelen in rijtjes zaten, kwamen de gitaren al snel te voorschijn en werden Hillsong/opwekkingsliederen in het Hongaars luidkeels door alle kinders meegezongen. Het lied 'Here I am to worship', in het Hongaars,Nederlands en Engels, in combinatie met een handje die twee tinten donkerder was dan mijn hand, van een tienjarig meisjes verstrengeld in mijn hand, bracht een kippenvel moment teweeg. Dit is pas aanbidding! Zo universeel, je kunt elkaar niet verstaan, maar door de melodie en zang, loof je toch allemaal dezelfde God.

Naast alle commotie rond de kinderen, waren wij uiteraard niet vergeten dat Annemarie vandaag jarig was, we hebben haar dan ook wakker gezongen met ballonnen, cadeautjes, cake en felicitaties.

Jullie zullen je vast wel afvragen waarom deze blog, 'de koperhappers' heet. Het zit namelijk zo. Onze vrienden in het diaconaal centrum, hadden een coole naam voor hun groep bedacht, sterke helden. En wij dachten, wat zij kunnen, kunnen wij ook! Nu kwamen wij afgelopen avond tot de conclusie dat het water uit de douche niet is zoals je denkt dat hij is. het kopergehalte in het water is hoog, erg hoog. Waardoor je na een lekkere frisse douche ruikt, alsof je in een emmer vol roestige spijkers hebt gezwommen. Sinds gisteravond is het douchen dan ook officieel omgedoopt tot koperhappen en hebben wij onszelf bestempeld als de koperhappers. Dus vanaf vandaag, begint de titel van onze blog met 'de koperhappers'.

Tot zover onze ervaringen vanuit het zomerkamp. Het zijn teveel indrukken en informatie om allemaal in 1 blog te kunnen verwerken, maar mijn vervolgschrijvers de komende dagen zullen hier alle tijd nog voor hebben! Foto's kunnen vandaag helaas niet op de computer gezet worden, die volgen hopelijk de komende dagen.

Tot snel, namens de koperhappers,

Lotte

Wist je datjes.

― de z en de y verkeerd op het toetstenbord yitten‽

― de plaatselijke winkel nog afrekend met een telraam‽

― het water in de wc echt fel en fel blauw is wanneer je deze doortrekt‽

― Ingrid even met Ruben mag knuffelen als ze Ies te erg mist‽

― Het lied voor het eten wordt gezongen op de wijs van 'zie ginds komt de stoomboot'‽

― De soep half melk en half soep is‽

― De jongentjes hier echte Oud Testamentische namen dragen‽

1. Peter:
    15 juli 2013
    Lotte, wat kan onwijs leuk schrijven. Tjonge briljant.
    Mooi en wat zijn jullie gezegend, we bidden voor jullie.
    Annemarie, je weet het, we vieren een beetje jouw verjaardag en proosten op jullie.
    Neem eens een lekker geen verspijkerde douche.
    liefs Anette en Peter
  2. Heleen:
    15 juli 2013
    Mijn complimenten voor het verhaal, als je je ogen sluit zie je het voor je :)
    Respect voor jullie, voor het werk met de kinderen, ik wens jullie nog heel veel mooie momenten de komende dagen!
    Succes met wakker worden, geniet van je ontbijtje en een fijne dag ☀
    Liefs uit Rozenburg x
  3. Dick en Jeanine:
    15 juli 2013
    Bedankt voor de mooie en bijzondere update :) Super om te lezen......
    We wensen jullie nog mooie bijzondere dagen, maar dat zal best goed komen.
    In gedachten bij jullie Liefs voor jullie allen...
  4. Ruud en Annelize:
    Lieve koperhappers,
    wat onwijs leuk geschreven Lotte!
    Ik zie het helemaal voor me..jullie al ruikend naar koper onder de douche vandaan.
    En Ingrid lekker knuffelen met Ruben..geweldig!

Maar wat bijzonder wat je schrijft over je kippenvelmomentje...echt ontroerend! EN idd aanbidding laat verschillende talen wegvallen!

We wensen jullie nog een gezellige avond en voor morgen weer een mooie, leuke, bijzonder en fijne dag!

Big hug!!!
  5. Jac. & Thea Verkuil:
    15 juli 2013
    Wat een heerlijk hartverwarmend verslag!
    Mooi moment beschreven, we herkennen dit van onze reis ooit naar Kenia! Samen, in zoveel talen, lof brengen aan onze Hemelse Vader........ prachtig!
    We zien uit naar het volgende verslag!
    Enne...... hier ruikt en smaakt het water soms naar bleek..... wat heb je liever? :-)
    Sjaloom Jac. & Thea
  6. Weia:
    15 juli 2013
    Niet alleen daar een kippenvel momentje....
    Geniet van Gods prachtige kinderen en laat hen genieten van jullie!
  7. Marianne:
    15 juli 2013
    Goedenavond koperhappers wat een orginele naam, wat een beeldend verhaal goed om te zien wat voor een geweldige Vader we hebben die zo door talen heen kan breken.
    Je ziet de gezichten van de kinderen en jullie voor je, brengt jullie zo dichtbij. Wordt er warm van mooi hoor. Nog een hele fijne avond en voor straks slasp lekker zodat jullie morgen weer uitgerust aan de nieuwe dag kunnen beginnen.

8. Pieter en laura:
    15 juli 2013
    Vanavond waren we even in Oekraïne. Dankjewel. We leven met jullie mee en bidden voor de kinderen, jullie en dat Zijn liefde in een ieder van jullie mag doorwerken. Liefs en een knuffel voor Ingrid via Ruben
  9. Pieter en laura:
    15 juli 2013
    Vanavond waren we even in Oekraïne. Dankjewel! We bidden voor de kinderen, jullie en dat Zijn zegen voor jullie allemaal. Liefs en een dikke knuffel voor Ingrid via Ruben van ons;).
  10. Daphne:
    15 juli 2013
    Wat een leuk verhaal! En een leuke naam ;-)
    Heel indrukwekkend allemaal... Ben benieuwd naar de foto's!
  11. Sjaak en Janneke:
    Koperhappers!

Ik dacht eigelijk dat jullie doelden op al het goud, en zilverwerk wat menig zigeuner is zijn of haar mond heeft zitten :-)! Heerlijk om te horen dat jullie het zo Fijn hebben! En idd de muziek doet wonderen! Ik zal zelf nooit vergeten dat wij voor het tweede jaar in de oek waren. We waren laat aangekomen , en hadden nog geen kinderen van het tehuis gezien.. Ik moet even terug naar onze tent on iets te pakken, de kinderen waren ondertussen buiten aan het spelen. Ik zie in mijn ooghoek achter de heg iets bewegen, een mannetje klimt op het klimrek, wijst naar me en roept... Lees je bijbel!!!!! Whow! Een jaar later, en hij kende het nog!!! Ik krijg nog steeds kippenvel! Geniet van dit soort momenten! Veel plezier!
  12. Sjaak en Janneke:
    15 juli 2013
    Een sjaal hebben jullie hopelijk niet nodig, de y eb de z zitten bij mij gewoon goed, heb alleen last van dikke vingers:-) moet dus sjaak zijn
  13. Hans de Vries:
    15 juli 2013
    Wat gaaf om weer in jullie belevenissen te mogen delen. Bedankt dat jullie hier elke keer tijd voor maken. Enne... Wist je dat koper zorgt voor de pigmentvorming in je haar? Een gratis kleurspoeling dus bij elke douchebeurt ;-)
  14. Rogier en Femke:
    Lieve allemaal,

Geweldig om te lezen en heel herkenbaar (tot het koperhappen aan toe). Wat geweldig dat jullie daar tot zegen mogen zijn en onze God in verschillende talen mogen prijzen!

Geniet met volle teugen van de mooie momenten en doe onze lieve vrienden Livia en Attila de hartelijke groeten.

Hartelijke groet,

Rogier en Femke, Sara en Anna (die nog ietsje meer dan 4x per dag eten :-))
  15. Ouders van Ingrid---en Ies:
    15 juli 2013
    Wat een mooi en indrukwekkend verslag daar krijg je inderdaad kippenvel van.
    Ik zie het voor me die blijde smoeltjes.
    we wensen jullie nog veel van die fijne dagen geniet er nog van, het is nu zo voorbij. Lieve groeten voor allen
  16. Cobi:
    16 juli 2013
    Kinderen hebben de toekomst zeggen wij hier in Nederland. Dankzij jullie misschien nu ook wel in de Oekraïne al is het maar en beetje. Hartverwarmend en ontroerend.
  17. Opa en Oma Haamstede:
    Beste Koperhappers ,
    Koper is tegenwoordig GOUD waard. Wij als Opa en Oma van Ruben vinden jullie nu DUBBEL goud waard. Wij bidden jullie Gods zegen toe.
  18. Gerty Verschuren - van der Marel:
    16 juli 2013
    Jó napot Oekraïnegangers, hodj vadj? Na dit verhaal heb ik toch de foto's van 8 jaar geleden er maar weer eens bij gepakt. Wat is het herkenbaar!! Wij vonden het huis toen al vrij luxe, maar op de foto lijkt het een krot, vergeleken bij de foto van jullie! De douches (en wij dus ook) roken inderdaad naar een goed gevulde, oude gereedschapskist. En het gifblauwe water in het toilet was er toen ook al. Ik moet bekennen dat ik ook blauw toilet water heb in mijn huis nu. Maar dat noemt men denk, een luxeprobleem. En dan de kinderen. Ze zijn prachtig inderdaad. En lief. En zo vrolijk! Ik weet nog dat ik de taal leerde van de oudste dochter van Livia en Atilla, zodat ik tegen het einde van de week een aardig woordje Hongaars kon spreken. Wat geweldig om deze herkenbare dingen terug te lezen. Ik bedacht me net, dat de kinderen die er toen waren, nu ongeveer net zo oud als het gros van jullie moeten zijn. Bizar toch. Heren, dames, ik blijf heerlijk meelezen en kan jullie niets anders toewensen dan wat het toen voor mij is geweest; A lifechanging experience! God's zegen toegewenst voor wat er nog komen gaat. Geniet, neem in je op, ervaar en laat op je afkomen! Lieve groeten, Gerty
  19. Harmien:
    16 juli 2013
    Geweldig wat jullie meemaken! Krijg tranen in mijn ogen bij het lezen van het verslag! Wat hartverwarmend hoe de kennismaking verliep en hoe jullie elkaar vinden door met elkaar te lachen, te zingen en door handen en voeten te gebruiken.
    Dat is liefde!
  20. Tjerk en Elja:
    16 juli 2013
    Het is net of we een stukje meegenomen worden met jullie!
    Prachtig al die verwachtingsvolle kindertjes en de leiding ook van daar die er een hele taak en verantwoordelijkheid aan hebben!!!
    Lieve koperhappers, God is met jullie en van Zijn liefde kan je blijven geven... Zoals ook wij proberen in Nederland om ons heen te doen.
    Liefs van ons
  21. Sigrid:
    16 juli 2013
    Hoewel ik niet elke dag schrijf, probeer ik wel elke dag even jullie ervaringen te lezen. Met dikke glimlachen!!
    Apart he, die donkere zigeunerkoppies met blauwe en groene ogen! Heel mooi.
    Geniet nog een paar dagen verder!
  22. Paula en Christian:
    17 juli 2013
    Wat een mooi reisverslag!! En zo enorm herkenbaar hoe je alles omschrijft! We zien het (en proeven en ruiken) het zo weer voor ons!!

Geniet van alle mooie en bijzondere momenten met de kinderen en met elkaar!

God's zegen!