de koperhappers - kinderkamp dag 3 - besef, waterpret, reünie

17 juli 2013

Gefeliciteerd! U bent de 1701e bezoeker!

U leest het goed, zoveel bezoekers heeft deze reisblogger gehad. Mooi om dit meeleven te ervaren.

Net hebben wij onze sterke helden met verdriet weer uitgezwaaid, nadat ze hier rond half 4 aankwamen om uitgebreid met de kinders te spelen, lekker mee te eten en vervolgens nog te joinen met een potje weerwolven. Hun komst werd door de kinderen goed opgepakt.Vooral de mannen kregen een hartelijk welkom door flink te zweten met een potje voetbal Holland tegen Oekra en bijna alle vrouwen kwamen buiten met gevlochten haren.

De dag ging als volgt:

We begonnen met een heerlijk hollands brinta ontbijt, met meer dan genoeg chocolade er in vermengd. Super genieten dus. Hierna hadden we wat vrije tijd en konden we dus wat dingen voorbereiden die op de planning stonden deze dag. Omdat het super lekker weer was, konden we heerlijke waterspelletjes doen, zoals een zeepbaan, bekertjes doorgeven over je hoofd, flessenvoetbal, waterballonnen etc. Er was  genoeg materiaal om ons niet te vervelen. De kinderen waren enthousiast genoeg om bij elk spel tegelijk te kunnen zijn. Dat is ook een talent apart.

Gister met Livia gepraat onder andere over hoe we de kinderen dichter bij God kunnen brengen. Naar aanleiding hier van hebben we besloten vanavond het bijbelverhaal van de barmhartige Sammaritaan uit te spelen in een toneelstuk. Je naasten lief hebben is hier moeilijker dan gedacht, bij de kleinste onenigheden delen de kinderen nog al eens een mep, knijpje in het velletje of een krabbel uit. We denken dat de boodschap van het verhaal best wel is overgekomen. Mooi om een steentje bij te kunnen dragen aan het geestelijke programma van het kamp :)

Ook hebben we het met Livia gehad over hoe de thuissituatie van de kinderen nou werkelijk is. We mochten regelmatig poseren voor de camera s van hun mobiel, waardoor we ons af gingen vragen hoe zwaar ze het hebben thuis. Uit dit gesprek bleek dat er deze week kinderen van 2 kampen aanwezig zijn. Het ene kamp over het algemeen arm, en het andere kamp over het algemeen een klein beetje rijker. De prioriteiten van de meeste ouders zijn in onze ogen krom, want zelfs de kleinste kinderen lopen hier met luxe telefoons en Livia vertelde over plasma tv s bij hun thuis. Helaas ziet de buitenwereld niet dat ze hierdoor een maand geen eten hebben. Omgekeerde wereld dus. Toen wij aan haar vroegen hoe dit te doorbreken was, vertelde ze een verhaal over een meisje van een eerder kamp die in hun ogen heel slim was en goed met kinderen om kon gaan. Ze boden haar de kans om naar de universiteit te gaan om misschien wel lerares te worden. Toen ze een jaar later niet meer bij het kamp aanwezig was, bleek dat ze al getrouwd was op 15 jarige leeftijd. In de kampen is de gemiddelde leeftijd dat je trouwt 13 jaar, redelijk shockerend vonden wij dit (aangezien wij deze leeftijd allang voorbij zijn).

We merkten hoe betrokken Livia is met de kinderen en alle kampen die al 10 jaar gaande zijn. Ze weet echt super veel van bijna elk kind en je ziet hoe moeilijk ze het vindt als er jaar na jaar geen vooruitgang te zien is in het gedrag van de kinderen. Het werk dat ze doet is gezegend en we danken en bidden voor het werk dat Livia en Atilla samen doen. Het is onvoorstelbaar knap en bijzonder! Naar aanleiding van dit bijzondere gesprek, mogen we hoogstwaarschijnlijk morgen een kijkje nemen in een van de kampen waar de kinderen vandaan komen. Super gaaf denk ik om te zien hoe hun dagelijks leven er thuis aan toe gaat. Vast heel anders dan in dit kamp.

Tot zo ver het ( misschien serieuze )  verhaal over vandaag. We vonden het fijn om jullie wat meer informatie te geven over de status van de kinderen thuis. En nogmaals bedankt voor jullie reacties en meelevendheid. Echt altijd fijn om dit te ervaren.

Lieve groetjes van ons allemaal,

Anne (en een beetje Lotte hihi)

Wist je datjes:

- Sem ( is in het Hongaars oog) gister de wist je datjes was vergeten, omdat weerwolven aantrekkelijker voor hem was. :p

- sommige jongens luidkeels aan tafel roepen BART HARTJE NIEMAND! ze denken namelijk dat niemand een naam is in het Nederlands.

- Joel al snel als giraffe bekend stond vanwege het hobbelen met het kinderen op zijn nek. (we zeggen maar niks over zijn lengte)

- Puur vet op brood is voor kinderen ook echt aantrekkelijk, maar als je het smeert heb je liever een knijper op je neus.

- de 1700 bezoekers gemiddeld 5,3 pagina s bekijken, waardoor we nu bijna 10.000 paginaweergaven hebben.

-wist je dat waterballonnen  erg geliefd zijn onder de kinderen (Lotte werd bijna overhoop gelopen bij het uitdelen en Ingrid kreeg meppen bij de kraan)

- Wij ons al super snel hebben aagepast aan de Oekrainse cultuur. We hebben de waterspelletjes van vanmiddag namelijk pas vandaag voorbereid.

- Het vuurpijlen popcorn gebed super goed ligt in onze groep. We delen elke avond veel met elkaar en het bidden roept dan zowel positieve als emotionele gevoelens op. Mooi om te weten dat we ons verhaal ook altijd bij God kwijt kunnen.

- We op deze computer helaas niet de 1400 foto s van Marit kunnen delen op de blog en dat we dit hopelijk zo snel mogelijk op een andere manier kunnen doen. :)

1. Jac. & Thea Verkuil:
    Beste broers en zussen,

Hartelijk dank voor weer een mooi verslag van jullie bezigheden. Fijn dat alles zo goed blijkt te gaan en jullie lekker met de kinderen op kunnen trekken. Het zal best een goede maar ook indrukwekkende ervaring zijn als jullie een kamp gaan bezoeken. Mooi dat de vuurpijlen worden afgeschoten en je een Vader hebt die graag naar je luistert!

Een warme groet, Jac. & Thea
  2. Jaap en Wietske:
    17 juli 2013
    Jongens wat een verhaal hebben jullie vandaag gedeeld. Indrukwekkend wat Livia deelde over de situatie van de kinderen uit de 'woonkampen' helaas schrijnende verhalen .
    We bidden dat de kinderen Gods aanwezigheid mogen ervaren nu op het kinderkamp maar ook zeker als ze straks weer thuis zijn.
    Nu mogen jullie hen laten zien en misschien vertellen dat het ook anders kan. Veel wijsheid maar ook zeker plezier nog met elkaar toegewenst. lieve groet, Jaap Wietske Elena en Reinder
  3. Peter:
    17 juli 2013
    Hallo allemaal, wat een belevenissen weer!
    Willen jullie wel terug?!
    Slaap ze! Groetjes ook van Dick van der Most!

Peter en Anette
  4. Ruud en Annelize:
    17 juli 2013
    lieve koperhappers en sterke helden,

Boffen wij even....we gingen kijken op de pc of er al een nieuw verhaal binnen was en..pling! Een nieuw bericht kwam in de inbox!

Maar poeh...heftig als je leest hoe de situatie thuis is bij de kinderen...zal ook best indrukwekkend zijn als jullie morgen bij zo'n kamp gaan kijken.
    En wat gaaf dat jullie nu met eigen ogen het werk van Livia en Atilla zien...(en wij ook een beetje door jullie verslag..je ziet het echt voor je)
    Mooi om te lezen hoe jullie met elkaar bedenken hoe je de kinderen dichter bij God kan brengen..leuk idee om een verhaal uit te spelen...kunnen jullie het mooi in Maassluis ook een keer als kindermoment doen, want wij willen dit natuurlijk ook graag zien!

En wat hebben jullie ook weer lekker lol met elkaar...we zien de waterspelletjes voor ons!
    Enne Bart....hoe vreemd dat ze jou toch gelijk weer associeren met hartje ;-)

Nogmaals we hebben weer genoten van dit verslag met een lach en een traan...
    We denken aan jullie en wensen jullie nog goede laatste dagen toe.
    We bidden dat God jullie helpt om de liefde van Hem uit te delen aan de kinderen.

Heel veel dikke knuffels voor jullie allemaal!!

p.s Bart en Anne...vanavond alle reisverslagen uitgeprint en bij oma gebracht..dus die had wat te lezen...vond ze erg leuk en de groeten voor jullie
  5. Weia:
    17 juli 2013
    Mooie verhalen, hartelijk dank!
    Morgen vertrekken wij vast naar het New Wine terrein en zullen een mooi plekkie uitzoeken voor de Oekraïne gangers!
    Ik weet niet of we daar genoeg internet hebben om jullie verdere verhalen te lezen.
    In ieder geval: nog veel Zegen en plezier en goede reis naar NL!
  6. Harmien:
    18 juli 2013
    Wat mooi om te lezen hoe intensief jullie bezig en betrokken zijn bij de kinderen! Jullie mogen zaaien in de harten van deze kinderen!
  7. Marianne:
    18 juli 2013
    Bedankt voor de up date best heftig om te lezen. Dan besef je pas hoe goed we het hier hebben. Wij gaan nu op vakantie maar we blijven jullie natuurlijk volgen. Fijne dag nog xxx.
    Liefs vanuit Vlaardingen
  8. Nelleke:
    18 juli 2013
    Mooi verslag Anne, mocht logopedie niet lukken kan je altijd nog journalistiek gaan doen, we lezen je verhaal als een film :-)
    Heerlijk ook om gister even je stem te horen. Wat een verschil is er toch in de wereld, we beseffen des te meer hoe bevoorrecht we zijn en we zijn ons bewust om de verantwoordelijkheid die dat met zich mee brengt te delen,
    Geweldig hoe jullie je daar voor in zetten, dat zal niet snel uit je herinnering verdwijnen.
    Hopelijk zie je vandaag al effect van het barmhartige Samaritaan verhaal, en wordt er minder geknepen en gemept:-)
    Heel veel lieve groeten aan allemaal van Leo en Nelleke
    En een kus en knuffel voor Anne en misschien vindt Bart dat ook wel lekker, Hihi
  9. Daphne de Vries:
    18 juli 2013
    Weer een leuk verslag! Wel heftig, als ik dit allemaal zo hoor. Jullie hebben echt veel bezoekers! Leuk joh!
    Ik zie Joël al als giraffeje hobbelen ;-) ik mis het weerwolven! Snel weer eens doen met de hele groep :D En ik mis jullie nog veel meer, ookal ben ik pas net lid. Jullie zijn toppers. Veel succes en plezier nog!

xxxxx Daphne
  10. Ouders van Ingrid---en Ies:
    18 juli 2013
    Dit verslag lees je met een lach en een traan.
    wat is het geweldig dat jullie door God gebruikt worden om de kinderen te mogen vertellen van DE GOEDE HERDER.
    Het zal een moeilijk afscheid worden voor jullie sterkte ermee.
    Morgen nog een fijne dag We wensen jullie een goede vlucht en behouden thuiskomst.
    Lieve groeten . voor INGID NICKY en SEM een hele dikke kus.