Sterke helden: er was eens een boom!

17 juli 2013

Het begon vanmorgen allemaal met een tekst uit de Bijbel. Prediker 12:3 "...naar welke kant een boom ook valt, naar het noorden of het zuiden, hij blijft liggen op de plaats waar hij valt." dit geldt natuurlijk niet voor een boom die de sterken helden op moeten ruimen. Deze klus is vandaag dan ook helemaal geklaard. De boom is in stukken gezaagd en ergens in een schuur gegooid. Door plaatselijke mensen. Gegooid ja, want we stapelen het hout hier natuurlijk niet  netjes op, we zijn immers in de Oekraïne. Voor netjes of geordend  is vast ook geen Hongaars / Oekraïens woord. Er zijn wel meer dingen merkwaardig aan de werkwijzen hier overigens... Laten we daar maar over ophouden. Van het kippenhok en de gigantische bende die in en rondom het kippenhok lag is ook vrijwel niets meer te zien. Mede dankzij een aantal (waarschijnlijk) werknemers van het terrein, en wat plaatselijke jeugd ziet het er voor Oekraïense begrippen weer tip-top uit. We vinden het erg gaaf dat er vanochtend weer een aantal meiden (plaatselijke jeugd) klaar stonden om ons te helpen bij de klussen. Op deze manier worden de koperhappers totaal niet gemist. Om misstanden te voorkomen gaat dit over de werkzaamheden waarbij ze helpen. Lotte en Nicky worden, respectievelijk, erg gemist door Daniël en Jos. Het huis dat bij het kippenhok stond is inmiddels ook bijna geheel voorzien van een nieuwe verflaag. Zowel de muur als de kozijnen staan inmiddels bijna helemaal twee keer in de verf. Spierwit voor de kozijnen en kuikengeel voor de muur. Staat echt niet gek! Al moet ikzelf in Nederland het eerste gele huis nog tegenkomen.

Het deel van de klusgroep dat verder is gegaan met 'een soort van huis' zijn ook haal aardig op weg. De muren zijn inmiddels helemaal geschrapt en zeer waarschijnlijk komt er snel een stukadoor. Daarna kunnen de muren binnen geverfd worden. De kozijnen en de deuren staan inmiddels ook in de witte prut. Want verf wil ik het eigenlijk niet noemen. Er komt zo'n verschrikkelijke lucht van de verf af dat ik heel erg betwijfel of deze verf in Nederland ook legaal zou zijn. Waarschijnlijk krijg je 10 milieu organisaties op je dak als je zo'n verfpot alleen al openmaakt. Anyway, het ziet er weer super uit.
Er zijn ook nog een aantal dingen schoongemaakt. En bij de meeste werkzaamheden helpt de man des huizes uitstekend mee. Top! Buiten in de tuin is een heel stuk grond geëffend, dit is bedoeld voor een prachtige moestuin. Ook is de oorspronkelijke ingang inmiddels weer te gebruiken. Een prachtig stukje straat naar de trap van het huis is daar de oorzaak van. Morgen nog een nieuw slot op de poort en het straatje afmaken en de mensen kunnen weer 'schoon naar binnen lopen'.  Morgen gaan we weer met volle moed verder en nu gaan we lekker slapen. Welterusten en tot morgen!

Namens de sterke helden,
Gegroet,

Jos B.
Ps. Wist je dat...?

• Rambo de hond aan de pas geverfde duur geplakt zit?
  • Er bloempotten op boomstronken (van de gekapte boom)  geplaatst moeten worden en we daarom 10 keer moeten zagen voordat ze goed genoeg zijn.
  • Wij, Jos en Jesse, dit niet altijd evengoed konden waarderen.
  • Er voor elke dag van de week een vaste maaltijd is.

1. Ruud en Annelize:
    17 juli 2013
    ZO jullie zijn ook weer goed bezig geweest vandaag!
    Fijn dat het vandaag beter ging met de verf..
    Ruud voelde trouwens met jullie mee gisteren want hem overkwam hetzelfd in Bernd z'n kamer gisteren....denk je leuk een muur te verven komt het hele zooitje naar beneden en kan je dus de muren kaals gaan schrappen)

Voor morgen weer succes en veel plezier als jullie morgenavond naar het kinderkamp gaan!!

tot de volgende blog weer..ben benieuwd wie de volgende schrijver is...jullie kunnen wel een boek gaan schrijven met zn allen, echt heel leuk geschreven allemaal!
  2. Marianne:
    17 juli 2013
    Hard gewerkt hoor en leuk overgebracht. Wat gaat de tijd snel zeg alweer woensdagschiet al op hoor.
    Nog een hele fijne dag en we lev (z) en met jullie mee
  3. Liesbeth:
    17 juli 2013
    Lieve sterke helden, jullie doen jullie naam wel eer aan zeg. Sterk in spierkracht, sterk in je aanpassen aan de plaatselijke gewoonten en sterk in jullie verhalen. Kanjers zijn jullie! We leven met jullie mee en zijn blij met alle goede berichten.
    Nog mooie dagen gewenst en een knuffel voor allemaal, speciaal voor ons Roosje. XX Han en Liesbeth
  4. Heleen:
    17 juli 2013
    Phoe phoe, wat een werk is er gedaan, petje af voor jullie!!
    Hmmm voor elke dag een vaste maaltijd is helemaal niet zo verkeerd, dat scheelt een hoop denk werk
  5. Daphne de Vries:
    17 juli 2013
    Lekker bezig jongens (en meiden)!
    Ben trots op jullie!!
    xxx Daphne
  6. Pieter en laura:
    17 juli 2013
    Lieve mensen. Elke dag een nieuw verhaal is erg leuk zeg. Wij worden ontzettend goed op de hoogte gehouden, daardoor kunnen we goed met jullie meeleven! Leuk portretje ook met de burgemeester Ies, Arnoud, Jesse, Jos, Jos, Sanneke, Roos, Ieke, Suus, Joël en Daniël . Hele fijne avond allemaal, als jullie elkaar weer gaan ontmoeten. We bidden voor jullie en de mensen om je heen.